Toepassen van de Sales Funnel op je deelname aan Duikvaker

Duikvaker biedt een uitstekende kans om je producten of diensten te promoten en nieuwe klanten te werven. De sales funnel kan nuttig zijn om bezoekers te leiden naar het punt waarop ze een aankoop doen of verdere interesse tonen in je aanbod. Een verkooptrechter, ook bekend als een sales funnel, is een manier om het proces te beschrijven dat klanten doorlopen vanaf het eerste contact met jouw product of dienst tot het moment waarop ze daadwerkelijk iets kopen.
Het woord ’trechter’ wordt gebruikt omdat er in het begin van het proces veel mensen zijn die misschien wel interesse hebben in wat je aanbiedt (de brede bovenkant van de trechter), maar dat aantal wordt steeds kleiner naarmate mensen door het proces gaan en uiteindelijk iets kopen (de smalle onderkant van de trechter).
De basisstappen van een verkooptrechter
De basisstappen van een verkooptrechter zijn:
- bewustwording
- interesse
- overweging
- actie
- nazorg
Deze stappen kan je goed toepassen tijdens de voorbereidingen van je beursdeelname, de beurs zelf en na de Duikvaker beurs:
Bewustwording (Awareness)
In de eerste fase van het kanaal maak je beursbezoekers bewust van je merk. Voorafgaand aan de beurs kun je social media, e-mailmarketing en je website gebruiken om aan te kondigen dat je aanwezig zal zijn op de beurs en wat bezoekers op je stand kunnen verwachten. Denk hierbij aan speciale aanbiedingen, productdemonstraties, of een vooruitblik op nieuwe producten.
Interesse (Interest)
Als de beurs eenmaal geopend is, wil je dat bezoekers naar je stand komen. Dit kan door het hebben van een aantrekkelijke stand, boeiende displays op je stand, en een duidelijke boodschap die je merk en aanbod communiceert. Je kunt ook evenementen op de stand organiseren, zoals live demonstraties, lezingen of eventueel een wedstrijd of loterij.
Overweging (Consideration)
Nu de bezoekers bij je stand zijn, is het tijd om ze te overtuigen dat jouw merk, jouw winkel of jouw duikschool de beste keuze is. Dit kan door het geven van productdemonstraties, het laten zien van bewegende beelden, het verstrekken van gedetailleerde informatie en/of door vragen te beantwoorden. Zorg ervoor dat je deskundig en behulpzaam personeel bij de stand hebt om dit te doen.
Actie (Action)
Dit is de laatste fase van het kanaal waarin je wilt dat de bezoeker een aankoop doet, een formulier invult voor meer informatie, zich aanmeldt voor een nieuwsbrief, of op een andere manier met jou in zee gaat. Dit kan worden bevorderd door speciale beursaanbiedingen, welkomstcadeaus of gratis monsters.
Nazorg (Aftercare)
Na de beurs moet je de opgevolgde leads onderhouden. Stuur ze een bedankmail, bied ze extra informatie aan of hou ze op de hoogte van nieuwe producten of diensten. Hierdoor blijf je in contact en houd je de mogelijkheid open voor toekomstige verkopen.
Een voorbeeld
Met de eerste stap kan je meteen al beginnen. Hieronder geven we een paar voorbeelden van hoe je de bewustwordingsfase (Awareness) kunt toepassen om de aandacht van beursbezoekers te trekken:
Website: Update je website met informatie over de aankomende beurs. Voeg details toe zoals de datum, tijd, locatie en standnummer. Je kunt ook een speciale landingspagina maken voor de beurs waar je meer informatie geeft over wat bezoekers kunnen verwachten op je stand. Bijvoorbeeld: “Kom ons bezoeken op stand 123 op de Duikvaker. We zullen onze nieuwste productlijn onder de aandacht te brengen en interessante demonstraties geven. Mis het niet!”
E-mailmarketing: Stuur een nieuwsbrief naar je bestaande klanten en abonnees met informatie over je deelname aan Duikvaker 2024. Vertel ze wat ze kunnen verwachten als ze je stand bezoeken en verleid ze met exclusieve beursaanbiedingen of give aways.
Social Media: Maak gebruik van je social media kanalen om de boodschap te verspreiden. Post regelmatig updates over je voorbereidingen voor de beurs, teasers van wat er te zien zal zijn op je stand, en deel eventueel foto’s of video’s van je team dat zich klaarmaakt voor het evenement. Gebruik ook relevante hashtags die verband houden met de beurs om je zichtbaarheid te vergroten. De hashtag voor Duikvaker 2024 is #DV24
Persberichten en Blogpost: Als je een blog hebt of connecties hebt met media, kun je een persbericht of blogpost schrijven over je deelname aan de beurs. Geef een voorproefje van de producten die je gaat tonen en wat bezoekers kunnen verwachten. Neem ook een contact op met DuikeninBeeld. Deze website kan je hier goed in ondersteunen.
Betaalde advertenties: Overweeg het gebruik van betaalde advertenties op social media om je bereik te vergroten en meer mensen te informeren over je aanwezigheid op de Duikvaker.
Het belangrijkste doel in deze fase is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en ze te informeren over je aanwezigheid op de beurs, terwijl je ook enthousiasme en verwachting opbouwt rondom wat ze kunnen beleven als ze je stand bezoeken.
Dus…
Kort samengevat, de verkooptrechter of sales funnel is een belangrijk model voor het stroomlijnen van het proces van het aantrekken van potentiële klanten tot het omzetten van die leads in daadwerkelijke kopers. Het toepassen van de funnel op de Duikvaker beurs kan helpen bij het strategisch benaderen van bezoekers en hen uiteindelijk te begeleiden naar een aankoop of betrokkenheid bij je merk. Het vraagt wel om een aanpak die flexibel genoeg is om individueel in te spelen op de behoeften en fasen van elke bezoeker. Verder is de promotie voorafgaand aan Duikvaker even belangrijk om het bewustzijn en de verwachting op te bouwen. Ten slotte, ook na de beurs, is het belangrijk om de opgevolgde leads te blijven onderhouden en te koesteren voor toekomstige sales. Het is deze strategische aanpak en voortdurende inspanning die een succesvolle beursdeelname kan garanderen.
Meer informatie over:
Sorry, we konden geen berichten vinden. Probeer andere zoekterm(en).
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
Deel dit bericht
Tips om te lezen over Duikvaker
Om ons 30-jarig bestaan extra feestelijk te maken, organiseren we tijdens de Duikvaker beurs een winactie. Maak kans op leuke items die handig zijn voor jouw duikvakantie. Bezoek onze stand (A14 in hal 2) en doe ook mee! Daarnaast hebben we exclusieve aanbiedingen voor alle duikers. Ontmoet onze partners uit Indonesië, Gozo, Cyprus, Egypte, de Filipijnen…
Lees verderBen je op zoek naar duikmateriaal? Kom naar de stand van Sublub, dit jaar staan we in hal 2. We hebben van alles bij ons: duikcomputers, automatensets, trimvesten, pakken, droogpakken, maskers, vinnen, lampen, camera’s, horloges, accessoires en meer. Al onze winkeliers staan voor je klaar voor advies, materiaalpassessies en een scherpe beursprijs.
Lees verderDe bekende Thematafels… ze zijn er ook dit jaar op de stand van DuikeninBeeld in Hal 1. Elk half uur kun je aanschuiven bij een specialist en luisteren, meepraten en meedoen. Onderwerpen variëren van onderwaterfotografie (voor beginners en gevorderden), filmen, biologie (zoet en zout), freediven en technisch duiken tot droogpakken, De Wilde Noordzee én haaien.…
Lees verderVoor het eerst wordt op Duikvaker ook een carrièremarkt voor jongeren (en hun ouders) georganiseerd om hen te informeren en enthousiasmeren over een toekomst in de duikbranche. Op beide beursdagen kun je bij de deelnemende standhouders terecht voor informatie over een rol in de duiksport. Denk aan een opleiding tot duikinstructeur, een bestuursfunctie bij een vereniging,…
Lees verderSpeciaal voor ons 30-jarig bestaan vliegen onze internationale partners in vanuit Indonesië, Gozo, Cyprus, Egypte, de Filipijnen en Sint-Eustatius. Bezoek onze stand (A14 in hal 2) en ontmoet vertegenwoordigers van deze toplocaties. Zij delen graag hun kennis en passie over de mooiste duikbestemmingen ter wereld. Of je nu droomt van het kleurrijke onderwaterleven in Indonesië, het…
Lees verder