Divecenter Scuba Republic: ‘duiken is een 360 graden beleving’

Scuba Republic

Divecenter Scuba Republic stelt de beleving van het duiken centraal. ‘Het gaat om de experience van het duiken. Duiken is een 360 graden beleving’, zegt eigenaar Jan van Voorst. Om die beleving optimaal uit te buiten, ligt het divecenter op een unieke locatie aan het strand van Zandvoort aan Zee. ‘De Noordzee is voor ons niet alleen een decor, maar we maken er optimaal gebruik van.’

 

Jan heeft een achtergrond in de reclamewereld. ‘Daar gaat het vaak om een product of merk. Ik wilde dat omdraaien en mensen iets meegeven waar ze persoonlijk van groeien. Zo kunnen duikers samen iets moois beleven.’ In 2011 richtte hij de duikschool op en zette hij zijn ervaring in de reclamewereld in om er een succes van te maken. ‘Duiken is altijd een hobby geweest en ik kwam erachter dat ik lesgeven fantastisch vond.’

 

De sfeer van het duiken

Scuba Republic is één van de weinige duikscholen met een eigen zwembad. Dat is volgens Jan een belangrijk element. ‘Duikers kunnen zo ongelimiteerd duikoefeningen doen.’ Dat zie je voornamelijk terug in de arrangementen. Tijdens een driedaags arrangement kunnen mensen bijvoorbeeld hun duikbrevet halen. ‘We halen mensen uit hun dagelijkse routine en zetten ze in de sfeer die ze van het duiken kennen.’

 

Naast de driedaagse opleiding biedt Scuba Republic vervolgopleidingen en instructeursopleidingen aan. ‘We bieden eigenlijk alles aan op het technisch duiken na.’ Voor organisaties is er ook de optie om duiken in te zetten als middel voor teambuilding. ‘We gebruiken duiken als instrument om de problematiek in een organisatie uit te beelden. Dat is allesbehalve een statische sessie.’

 

Samenwerken in de branche

Een groeiende tak van de sport is het freediven, ook wel het duiken zonder apparatuur. ‘Daar hebben we te maken met een heel andere doelgroep. Het is een fysieke uitdaging en een sport met een competitief element.’ Het is daardoor anders dan het reguliere duiken. ‘Maar we krijgen hier sowieso een divers scala aan mensen. Veel mensen komen hier voor het strand en de zee. Daarom werken we ook samen met de horeca aan het strand en andere lokale ondernemers.’

 

Zo werkt Scuba Republic samen met een opleidingscentra voor kitesurfers. ‘We brengen het samen en zien collega’s niet als concurrenten.’ Dat staat symbool voor de visie van Jan. ‘Ik denk namelijk dat het belangrijk is om nog meer dan voorheen met elkaar samen te werken en elkaar op die manier aan te vullen. In de duikbranche moeten we alert zijn op veranderingen en bekijken hoe we het beste uit elkaar kunnen halen.’

Deel dit bericht

Tips om te lezen over Duikvaker

sea shepherd

Sea Shepherd – de oceanen kunnen niet zonder!

19 januari 2020

Elke Duikvaker weer is het druk bij stand van Sea Shepherd. De merchandise van de organisatie die de oceanen en het zeeleven beschermt, gaat als warme broodje over de toonbank – allemaal voor het goede doel! Vrijwilligers van de organisatie beantwoorden onafgebroken vragen van het publiek en vertellen over de projecten van Sea Shepherd. Op…

Lees verder
Marine Duikvaker

Kom bij de Marine op Duikvaker!

9 januari 2020

Wie Hal 1 op Duikvaker 2020 binnenkomt, kan er niet omheen! Net als vorige jaren is de Defensie Duikgroep ook dit keer groot aanwezig met duikers, materieel en de duiktank. Een kijkje waard! LTZ2OC Stefan Groenwold, Hoofd Specialistische Duikteams/Very Shallow Water bij de Defensie Duikgroep, is blij dat de Duikgroep weer op Duikvaker staat: “Voor…

Lees verder
Scubapro

SCUBAPRO belooft groot nieuws!

23 december 2019

Groot nieuws van SCUBAPRO! Niet nu, maar op Duikvaker. Martine Grethe, salesmanager van SCUBAPRO in Nederland en Vlaanderen, lacht: “Nee, ik mag en kan nu nog niets zeggen, maar opzienbarend is het wel. Kom maar langs op Duikvaker!” SCUBAPRO staat ook dit jaar weer in Hal 1 van Duikvaker. En al kan Martine het grote…

Lees verder
Duikcentrum de Beldert

Duikcentrum de Beldert voor elke duiker

9 december 2019

Kun je je het voorstellen? In 1996 startte Duikcentrum De Beldert aan de gelijknamige plas in een koeienstal van 5 bij 8 meter met daarbij een hok waar de compressor stond, en een hok met verhuurmaterialen. En als je nu kijkt, is het een modern fullservice duikcentrum met alle faciliteiten en gemakken die daarbij horen!…

Lees verder

Aquacam.nl denkt creatief mee

24 oktober 2019

Hij is geen onbekende op Duikvaker – Jos Broere en zijn bedrijf Aquacam.nl. De onderwaterfotograaf staat daar met het merk Isotta, waarvoor hij distributeur in de Benelux is, én de producten voor onderwaterfotografie die hij onder eigen merk ontwikkelt. “En dan is het des te mooier als een fotograaf met jouw product tijdens een wedstrijd…

Lees verder